Видається з 1996 р.
Ласкаво просимо на сайт збірника "Наукові праці НДФІ". Сайт знаходиться в режимі дослідної експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.

№ 2/2021

№ 2/2021

Nauk. pr. NDFI 2021 (2): 96–113
https://doi.org/10.33763/npndfi2021.02.096

ФІСКАЛЬНА ПОЛІТИКА

УХНАЛЬ Наталія Миколаївна1

1ДННУ "Академія фінансового управління"
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-8562-9355


Специфіка фіскальної політики в умовах пандемічного шоку


Розроблення концептуальних засад фіскальної політики неможливе без осмислення наслідків глобальної епідеміологічної кризи та оцінки дій урядів, націлених на мінімізацію проблем і запобігання впливу потенційних негативних явищ на національну економіку. У статті оцінено особливості формування антикризових фіскальних і монетарних заходів, на які спрямовано понад 10 % світового ВВП, та застосування інструментів оперативного реагування на виклики національних систем охорони здоров’я. Виявлено особливість, що в розвинутих країнах наявний широкий фіскальний простір порівняно з країнами, що розвиваються. На прикладі країн Східного партнерства розглянуто інструментарій надання бюджетної, податкової і соціальної підтримки, створення стабілізаційних пакетів, програм ліквідності для комерційних банків, мобілізації фінансових ресурсів шляхом створення фондів, зокрема за рахунок міжнародної співпраці. Обґрунтовано необхідність використання національними урядами антикризових заходів фіскальної політики та формування механізмів екстреної мобілізації фінансових коштів і матеріальних ресурсів для підвищення конкурентоспроможності й довгострокового попиту, забезпечуючи відповідність пріоритетам екологічної безпеки і цілям соціальної справедливості. З огляду на кліматичні зміни і погіршення стану навколишнього середовища необхідний подальший пошук напрямів підвищення стійкості економіки і суспільства до майбутніх потрясінь.

Ключові слова:фіскальна політика, бюджетні інструменти, державна фінансова підтримка, антикризова стратегія, світова економіка, наслідки епідеміологічної кризи, пандемія COVID-19

JEL: E65, F00, F43, H12, H51, O44


Ухналь Н. М. Специфіка фіскальної політики в умовах пандемічного шоку / Н. М. Ухналь // Наукові праці НДФІ. - 2021. - № 2. - C. 96-113.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 96 - 113) ЗавантажитиЗавантажень : 61
1. The territorial impact of COVID-19: Managing the crisis across levels of government / OECD. 2020. URL: www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/the-territorial-impact-of-covid-19-managing-the-crisis-across-levels-of-government-d3e314e1/.
2. The fiscal response to the Covid-19 crisis in advanced and emerging market economies / E. Alberola, Y Arslan, G. Cheng, R. Moessner. BIS Bulletin. 2020. No. 23. URL: www.bis.org/publ/bisbull23.pdf.
3. The $10 trillion rescue: How governments can deliver impact / Z. Cassim, B. Handjiski, J. Schubert, Y. Zouaoui. ; McKinsey&Company. 2020. June 5. URL: www.mckinsey.com/industries/public-and-social-sector/our-insights/the-10-trillion-dollar-rescue-how-governments-can-deliver-impact.
4. Фінансова глобалізація і євроінтеграція / за ред. О. Г. Білоруса, Т. І. Єфименко ; ДННУ “Академія фінансового управління”. Київ, 2015. 496 с.
5. Буковинський С. Забезпечення цінової стабільності і мінімізація системних фінансових ризиків. Вісник Національного банку України. 2014. № 11. С. 5–13.
6. Єфименко Т. І. Фіскальна та монетарна безпека національної економіки ; ДННУ “Акад. фін. управління”. Київ, 2016. 447 с.
7. Державні фінанси України: розвиток та управління змінами (проблеми економічної безпеки) : кол. моногр. / за ред. Т. І. Єфименко. Київ : ДННУ “Академія фінансового управління”, 2017. 495 с.
8. Гасанов С. С., Кудряшов В. П., Балакін Р. Л. Наднаціональні фіскальні правила та координація бюджетної політики в Європейському Союзі. Фінанси України. 2019. № 3. C. 37–55. URL: doi.org/10.33763/finukr2019.03.037.
9. Gasanov S. Structural policy and public finance under institutional uncertainty. Фінанси України. 2017. № 3. C. 7-18. URL: doi.org/10.33763/finukr2017.03.007.
10. Гасанов С. С., Кудряшов В. П., Балакін Р. Л. Зарубіжний досвід забезпечення прозорості операцій у фіскальній сфері та його використання в Україні. Фінанси України. 2015. № 11. C. 22–42. URL: nbuv.gov.ua/UJRN/Fu_2015_11_4.
11. Гасанов С. С. Фіскальні правила і фіскальна відповідальність: контекст економічної безпеки. Фінанси України. 2018. № 3. C. 7–23. URL: doi.org/10.33763/finukr2018.03.007.
12. Гасанов С. С. Фіскальні ризики та фіскальне таргетування в системі управління державними фінансами за умов інституціональної невизначеності. Наукові праці НДФІ. 2017. № 2. C. 5–24. URL: doi.org/10.33763/npndfi2017.02.005.
13. Іваницька О. М., Кощук Т. В. Методологічні засади ідентифікації фіскальних ризиків. Фінанси України. 2018. № 6. C. 45–57. URL: doi.org/10.33763/finukr2018.06.045.
14. Луніна І. О. Публічні фінанси в макроекономічній політиці зростання. Київ : Ін-т екон. та прогнозув. НАН України, 2020. 438 с.
15. Лютий І. О. Фінансова політика: сучасні виклики та суперечності реалізації в Україні. Фінанси України. 2020. № 5. С. 50–62. URL: doi.org/10.33763/finukr2020.05.050.
16. Фінансова інфраструктура України: стан, проблеми і перспективи розвитку : монографія / за заг. ред. В. М. Опаріна, В. М. Федосова. Київ : КНЕУ. 2016. 695 с.
17. Соколовська А. М. Фіскальна політика в Україні та її макроекономічні наслідки. Фінанси України. 2014. № 11. С. 17–32. URL: nbuv.gov.ua/UJRN/Fu_2014_11_4.
18. Blankart Ch. B. Öffentliche Finanzen in der Demokratie: eine Einführung in die Finanzwissenschaft. Vahlen, 2012. 752 S.
19. In the wake of the crisis: Leading economists reassess economic policy / ed. by O. Blanchard, D. Romer, M. Spence, J. E. Stiglitz. MIT Press, 2012. 256 p. URL: doi.org/10.7551/mitpress/9451.001.0001.
20. Galbraith J. K. Market Structure and Stabilization Policy. The Review of Economics and Statistics. 1957. Vol. 39, No. 2. P. 124–133.
21. Startups in times of crisis – a rapid response to the COVID-19 pandemic / A. Kuckertz., L. Brändle, A. Gaudig et al. Journal of Business Venturing Insights. 2020. Vol. 13. URL: doi.org/10.1016/j.jbvi.2020.e00169.
22. The impact of the COVID-19 crisis on the perception of business risk in the SME segment / M. Cepel, B. Gavurova, J. Dvorsky, J. Belas. Journal of International Studies. 2020. Vol. 13, No. 3. URL: doi.org/10.14254/2071-8330.2020/13-3/16.
23. Doern R. Knocked down but not out and fighting to go the distance: Small business responses to an unfolding crisis in the initial impact period. Journal of Business Venturing Insights. 2021. Vol. 15. URL: doi.org/10.1016/j.jbvi.2020.e00221.
24. Давимука С.А., Федулова Л.І. Економічна криза, обумовлена пандемією COVID-19: передбачення, прогнози, заходи пом’якшення. Регіональна економіка. 2020. № 4. С. 93–105. URL: doi.org/10.36818/1562-0905-2020-4-12.
25. Гаврилюк О. В. Пандемічна криза як каталізатор діджиталізації туристичної індустрії. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. 2021. Вип. 60. С. 22–29. URL: doi.org/10.24025/2306-4420.1.60.2021.228608.
26. Вдовічен А.А., Вдовічена О.Г., Боднараш І.І. Особливості інвестування в умовах пандемії. Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. 2020. Вип. 4. С. 21–33. URL: doi.org/10.34025/2310-8185-2020-4.80.02.
27. Macroeconomic Implications of COVID-19: Can Negative Supply Shocks Cause Demand Shortages? / V. Guerrieri, G. Lorenzoni, L. Straub, I. Werning. NBER Working Paper. 2020. No. 26918. URL: doi.org/10.2139/ssrn.3570096.
28. World Economic Outlook Update: Fault Lines Widen in the Global Recovery / IMF. 2021. July. URL: www.imf.org/en/Publications/WEO/Issues/2021/07/ 27/world-economic-outlook-update-july-2021.
29. Tax and Fiscal Policy in Response to the Coronavirus Crisis: Strengthening Confidence and Resilience / OECD. 2020. May 19. URL: www.oecd.org/ coronavirus/policy-responses/tax-and-fiscal-policy-in-response-to-the-coronavirus-crisis-strengthening-confidence-and-resilience-60f640a8/.
30. COVID-19 crisis response in Eastern Partner countries / OECD. 2020. October 13. URL: www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/covid-19-crisis-response-in-eastern-partner-countries-7759afa3/.
31. Regional Economic Prospects. Covid-19: Early estimates of the damage, uncertain prospects / ERBD. 2020. September. URL: www.ebrd.com/what-we-do/economic-research-and-data/rep.html.
32. Regional Economic Prospects. Recovery gathering pace / ERBD. 2021. June. URL: www.ebrd.com/what-we-do/economic-research-and-data/rep.html.
33. Fitch Revises Outlook on Azerbaijan to Negative; Affirms at ‘BB+’ / Fitch Ratings. 2020. April 10. URL: www.fitchratings.com/research/sovereigns/fitch-revises-outlook-on-azerbaijan-to-negative-affirms-at-bb-10-04-2020.
34. Azerbaijani bank assets show slight decrease in Q1 2020 / MENAFN. 2020. May 1. URL: menafn.com/1100101506/Azerbaijani-bank-assets-show-slight-decrease-in-Q1-2020.
35. Foreign Exchange Reserves / CEIC Data. URL: www.ceicdata.com/ en/indicator/foreign-exchange-reserves.
36. Foreign direct investment flows in the time of COVID-19 / OECD. 2020. May 4. URL: www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/foreign-direct-investment-flows-in-the-time-of-covid-19-a2fa20c4/.
37. Macro-Financial Implications of the COVID-19 Pandemic / R. Utz, E. Feyen, F. Vazquez Ahued, O. Nie, J. Moon ; World Bank. 2020. URL: doi.org/10.1596/33955.
38. Stiglitz J., Rashid H. Which economic stimulus works? / Project syndicate. 2020. June 8. URL: www.project-syndicate.org/commentary/stimulus-policies-must-benefit-real-economy-not-financial-speculation-by-joseph-e-stiglitz-and-hamid-rashid-2020-06.
39. Lucchese M., Pianta M. The Coming coronavirus crisis: What can we learn? Intereconomics. 2020. Vol. 55, Nо. 2. Р. 98–104. URL: doi.org/10.1007/s10272-020-0878-0.
40. Communiqué G20. Finance Ministers and Central Bank Governors Meeting. 2020. April 15. URL: g20.org/en/media/Documents/G20_FMCBG_ Communique%C3%A9_EN%20(2).pdf.