Видається з 1996 р.
Ласкаво просимо на сайт збірника "Наукові праці НДФІ". Сайт знаходиться в режимі дослідної експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.

№ 2/2022

№ 2/2022

Nauk. pr. NDFI 2022 (2): 56–65
https://doi.org/10.33763/npndfi2022.02.056

ПОДАТКОВА ПОЛІТИКА

ОЛІЙНИК Яна Вікторівна1, ПЕТРЕНКО Людмила Анатоліївна2, ХАУСТОВА Вікторія Володимирівна3, ПАСТУХ Дем’ян Євгенович4

1ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-5895-282X
2ДВНЗ “Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-7851-9644
3ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-2351-6793
4ДННУ "Академія фінансового управління"


Виклики, загрози та шляхи вирішення податкових проблем, які виникають унаслідок цифровізації економіки


У світі відбуваються активні процеси реформування міжнародної податкової системи задля вирішення проблем, пов’язаних із цифровизацією економіки. Цей напрям перебуває на стадії розроблення пропозицій на міжнародному рівні. Ряд країн переглянули принципи цифрового оподаткування компаній та запровадили нові інструменти оподаткування. Водночас суперечливими залишаються питання джерел наповнення бюджету, і в період воєнного стану згаданий аспект має вирішальний характер. Це зумовлює актуальність дослідження глобальних трендів, пов’язаних із цифровизацією економіки, та можливостей їх імплементації в Україні. У статті здійснено науково-практичну оцінку пропозицій ОЕСР у сфері вирішення податкових проблем, які виникають унаслідок диджиталізації, та визначено напрями удосконалення національного податкового законодавства у разі імплементації компонента Pillar 1. Зроблено висновок, що системний підхід до його запровадження здатен забезпечити синергічний ефект, у результаті якого Україна в майбутньому зможе отримати додаткові надходження до державного бюджету.

Ключові слова:диджиталізація, цифровизація економіки, ОЕСР, оподаткування, багатонаціональні підприємства, міжнародна група компаній, податок на прибуток, ухилення від сплати податку на прибуток

JEL: F23, F55, F65, H21, H22, H26, H87


Олійник Я. В. Виклики, загрози та шляхи вирішення податкових проблем, які виникають унаслідок цифровізації економіки / Я. В. Олійник, Л. А. Петренко, В. В. Хаустова, Д. Є. Пастух // Наукові праці НДФІ. - 2022. - № 2. - C. 56-65.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 56 - 65) ЗавантажитиЗавантажень : 104
1. Statement on a Two-Pillar Solution to Address the Tax Challenges Arising from the Digitalisation of the Economy / OECD. 2021. July 1. URL: www.oecd.org/tax/beps/statement-on-a-two-pillar-solution-to-address-the-tax-challenges-arising-from-the-digitalisation-of-the-economy-july-2021.pdf.
2. Міністерство фінансів України вітає досягнення міждержавного консенсусу з питань реформування системи міжнародного оподаткування з урахуванням викликів цифрової економіки / Урядовий портал. 2022. 2 лип. URL: www.kmu.gov.ua/news/ministerstvo-finansiv-ukrayini-vitaye-dosyagnennya-mizhderzhavnogo-konsensusu-z-pitan-reformuvannya-sistemi-mizhnarodnogo-opodatkuvannya-z-urahuvannyam-viklikiv-cifrovoyi-ekonomiki.
3. Україна підтримує оновлений план Організації економічного співробітництва та розвитку щодо реформування правил міжнародного оподаткування / Міністерство фінансів України. 2021. 11 жовт. URL: www.mof.gov.ua/uk/news/ukraina_pidtrimuie_onovlenii_plan_organizatsii_ekonomichnogo_spivrobitnitstva_ta_rozvitku_shchodo_reformuvannia_pravil_mizhnarodnogo_opodatkuvannia-3129.
4. Звітність багатонаціональних підприємств як інструмент протидії агресивному податковому плануванню : монографія / Т. І. Єфименко, Я. В. Олійник, Т. А. Бондар та ін. ; за ред. Л. Г. Ловінської ; ДННУ “Акад. фін. управління”. Київ, 2019. 220 с.
5. Іваницька О. М., Кощук Т. В. Методологічні проблеми аналізу розмивання податкової бази та виведення прибутку з-під оподаткування (BEPS). Фінанси України. 2021. № 6. С. 55–71. URL: doi.org/10.33763/finukr2021.06.055.
6. Іваницька О. М., Кощук Т. В. Формування умов для аналізу BEPS в Україні. Фінанси України. 2021. № 11. C. 88–102. URL: doi.org/10.33763/finukr2021.11.088.
7. Олейнікова Л. Г., Долженко І. І. Удосконалення податкового контролю в Україні на основі реалізації інструментів плану BEPS та автоматичного обміну інформацією. Наукові праці НДФІ. 2020. № 3. C. 79–94. URL: doi.org/10.33763/npndfi2020.03.079.
8. Ловінська Л. Г., Олійник Я. В., Кучерява М. В. Імплементація міжнародних рекомендацій щодо запровадження трирівневої моделі документації з трансфертного ціноутворення в Україні. Фінанси України. 2020. № 9. C. 95–109. URL: doi.org/10.33763/finukr2020.09.095.
9. Олійник Я. В., Кучерява М. В. Оцінка готовності України до міжнародного автоматичного обміну інформацією в податкових цілях. Фінанси України. 2021. № 2. C. 85–97. URL: doi.org/10.33763/finukr2021.02.085.
10. Олійник Я. В., Чижикова О. В. Інституціональне забезпечення трансфертного ціноутворення: глобальний контекст і перспективи для України. Фінанси України. 2019. № 2. C. 99–110. URL: doi.org/10.33763/finukr2019.02.099.
11. Олійник Я. В. Реалізація кроку 13 Плану дій BEPS у контексті запровадження автоматичного обміну інформацією в податкових цілях. Фінанси України. 2021. № 10. C. 41–47. URL: doi.org/10.33763/finukr2021.10.041.
12. Диба М. І., Гернего Ю. О. Діджиталізація економіки: світовий досвід та можливості розвитку в Україні. Фінанси України. 2018. № 7. C. 50–63. URL: doi.org/10.33763/finukr2018.07.050.
13. Диба М. І., Гернего Ю. О. Прояви креативної економіки та джерела її фінансування в умовах діджиталізації. Фінанси України. 2019. № 6. C. 81–92. URL: doi.org/10.33763/finukr2019.06.081.
14. Кощук Т. В. Шляхи вдосконалення оподаткування цифрових. Фінанси України. 2019. № 10. C. 73–88. URL: doi.org/10.33763/finukr2019.10.073.
15. Trentini C. A Reassessment of UNCTAD’s Transnationality Indices in the Digital Economy. Transnational Corporations Journal. 2021. Vol. 28, No. 3. P. 201–216. URL: doi.org/10.18356/2076099x-28-3-10.
16. The OECD Global Anti-Base Erosion Proposal / M. P. Devereux, F. Bares, S. Clifford et al. Oxford University Centre for Business Taxation, 2020. URL: oxfordtax.sbs.ox.ac.uk/files/oecdglobeproposalreportpdf.
17. Navarro A. The Allocation of Taxing Rights under Pillar One of the OECD Proposal. OUP Handbook of International Tax Law / ed. by F. Haase, G. Kofler. Oxford University Press, 2021. URL: dx.doi.org/10.2139/ssrn.3825612.
18. Eden L. Winners and Losers: The OECD’s Economic Impact Assessment of Pillar One. Tax Management International Journal. 2020. Vol. 49. URL: files.taxfoundation.org/20211013100323/EDEN-PILLAR-ONE-TAX-GAMES-SLIDEDECK-OCT-2021-FINAL2.pdf.
19. Revenue Effects of the Global Minimum Tax: Country-by-country Estimates / M. Barake, P. E. Chouc, T. Neef, G. Zucman. EUTAX Observatory, 2021. URL: www.taxobservatory.eu/publication/2938/.
20. Chand V. Case studies of Pillar Two of the OECD Report on taxation of digital economy. 2020. URL: youtu.be/7AJ9TDKm9BI.
21. De Wilde M. F. Is there a leak in the OECD’s global minimum tax proposals (GLOBE, Pillar Two)? Kluwer International Tax Blog. 2021. March 1. URL: dx.doi.org/10.2139/ssrn.3792531.
22. Englisch J. International Effective Minimum Taxation–analysis of GloBE (Pillar Two). 2021. April 18. URL: dx.doi.org/10.2139/ssrn.3829104.
23. Planned stakeholder input in OECD tax matters / OECD. 2022. URL: www.oecd.org/tax/planned-stakeholder-input-in-oecd-tax-matters.htm.
24. Pillar One – Amount A: Regulated Financial Services Exclusion / OECD 2022. URL: www.oecd.org/tax/beps/public-comments-received-on-the-regulated-financial-services-exclusion-under-amount-a-of-pillar-one.htm.
25. Pillar One – Amount A: Extractives Exclusion / OECD. 2022. URL: www.oecd.org/tax/beps/public-comments-received-on-the-extractives-exclusion-under-pillar-one-amount-a.htm.
26. Pillar One – Amount A: Scope / OECD. 2022. URL: www.oecd.org/tax/beps/public-comments-received-on-the-draft-rules-for-scope-under-pillar-one-amount-a.htm.
27. Pillar One– Amount A: Tax Base Determinations / OECD. 2022. URL: www.oecd.org/tax/beps/public-comments-received-on-the-draft-rules-for-tax-base-determinations-under-pillar-one-amount-a.htm.
28. Pillar One – Amount A: Nexus and Revenue Sourcing / OECD. 2022. URL: www.oecd.org/tax/beps/public-comments-received-on-the-draft-rules-for-nexus-and-revenue-sourcing-under-pillar-one-amount-a.htm.
29. Pillar One –Tax challenges of digitalisation: OECD invites public input on tax certainty aspects of Amount A under Pillar One - OECD / OECD. 2022. URL: www.oecd.org/tax/beps/public-comments-received-on-tax-certainty-aspects-under-amount-a-of-pillar-one.htm.
30. Pillar One: agreement on withdrawal of digital taxes / Simmons + Simmons. 2021. URL: www.simmons-simmons.com/en/publications/ckvb201e81f870a982i4ktprn/pillar-one-agreement-on-withdrawal-of-digital-taxes.