Welcome to site of Scientific Works of NDFI (demo).
Login | Register
THE ACADEMY
OF FINANCIAL
MANAGEMENT
.

№ 4/2015

№ 4/2015

Nauk. pr. NDFI 2015 (4): 5–18

BUDGET POLICY

BOHDAN Ivan 1, IHOLKIN Ihor , YARA Tetiana 2

1National Bank of Ukraine
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-1752-0198
2SESE “The Academy of Financial Management”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-8242-1479


Medium-term budget forecasting as a part of the fiscal relations transparency


The role and place of the medium-term budget forecasting in public finance system are considered in the context of an overall architecture of the fiscal relations system. The goal of the article is to define the directions of development of the medium-term budget forecasting in Ukraine which are associated with the implementation of international “best practices” and standards of the fiscal transparency in the sphere of public finance. Contemporary problems of the fiscal transparency standards at the present stage of world development are formulated. The core criteria and components of the fiscal transparency are identified and analysed being divided into three main tiers: budget reporting, budget forecasts and assessment of fiscal risks. The indicators that show the degree of transparency of fiscal forecasting at different stages of the forecasts’ preparation are devised. On the basis of international experience, the main issues to be regulated by national legislation are revealed, that are related to implementation of the medium-term budget forecasting and planning. Special attention is paid to the reform package aimed at implementation of the medium-term budget forecasting in Ukraine, which relies on the rules of international best practices, one of which is the IMF’s Fiscal Transparency Code. It is proposed to complement the Strategy for development of the public finance mana­gement system in Ukraine by the issues of comprehensiveness of the fiscal forecasting and budget process, the orderliness of the tax and budget forecasting; ensuring
the coherence and sequencing of the fiscal policy and enhancing the reliability of the fiscal forecasts.

Keywords:medium-term budget forecasting, strategic planning, fiscal policy, transparency, IMF.

JEL: E62, G31, H68, O23.


BOHDAN I. . Medium-term budget forecasting as a part of the fiscal relations transparency / I. . BOHDAN, I. . IHOLKIN, T. Yara // Наукові праці НДФІ. - 2015. - № 4. - C. 5-18.

Article original in Ukrainian (pp. 5 - 18) DownloadDownloads :444
1. Богдан Т. П. Квазіфіскальні операції та їх роль у формуванні бюджетного дефіциту / Т. П. Богдан // Фінанси України. – 2011. – № 9. – С. 3–17.
2. Буковинський С. А. До питання здійснення бюджетної політики в Україні / С. А. Буковинський // Фінанси України. – 2007. – № 11. – С. 3–30.
3. Гасанов С. С. Досвід ЄС з антикризового управління державними фінансами та його використання в Україні / С. С. Гасанов, В. П. Кудряшов, Р. Л. Балакін // Фінанси України. – 2014. – № 7. – С. 17–30.
4. Геєць В. М. Суспільство, держава, економіка: феноменологія взаємодії та розвитку / В. М. Геєць ; НАН України, Ін-т екон. та прогнозув. НАН України. – К., 2009. – 864 с.
5. Геєць В. М. Вихід з кризи (роздуми над актуальним у зв’язку з прочитаним) / В. М. Геєць, А. А. Гриценко // Економіка України. – 2013. – № 6 (619). – С. 13.
6. Єфименко Т. І. Податки в інституційній системі сучасної економіки / Т. І. Єфименко ; НАН України, Ін-т економіки та прогнозування. – К., 2011. – 688 с.
7. Кудряшов В. П. Державні фінанси в період проведення реформ / В. П. Кудряшов // Фінанси України. – 2012. – № 1. – С. 41–57.
8. Лондар С. Бюджетне прогнозування: методика потребує вдосконалення / С. Лондар, Т. Затонацька // Незалежний аудитор [Електронний ресурс]. – Режим доступу: n-auditor.com.ua/uk/component/na_archive/573?view=material.
9. Лук’яненко І. Г. Проблеми управління бюджетним дефіцитом для забезпечення фінансової безпеки України / І. Г. Лук’яненко // Вісник ДДФА. Економічні науки. – 2014. – № 2. – С. 178–184.
10. Луніна І. О. Проблеми й перспективи розвитку системи державних фінансів в Україні / І. О. Луніна // Фінанси України. – 2010. – № 2. – С. 3–12.
11. Павлюк К. В. Досвід реформування державних фінансів у нових країнах – членах Європейського Союзу / К. В. Павлюк, І. В. Іголкін // Фінанси України. – 2007. – № 2. – С. 44–55.
12. Федосов В. М. Українська фінансова наука: ґенеза, еволюція, ренесанс / В. М. Федосов, П. І. Юхименко // Фінанси України. –2012. – № 3. – С. 3–30.
13. Юрій С. М. Податкова система України: становлення та розвиток / С. М. Юрій // Економічний форум. – 2014. – № 3. – С. 286–292.
14. The Fiscal Transparency Code / International Monetary Fund, 2014 [Електронний ресурс]. − Режим доступу: blog-pfm.imf.org/files/ft-code.pdf.
15. Manual on Fiscal Transparency/ International Monetary Fund, 2007 [Електронний ресурс]. − Режим доступу: www.imf.org/external/np/fad/trans/manual.htm
16. Seiferling M. Stock-Flow Adjustments, Government’s Integrated Balance Sheet and Fiscal Transparency / M. Seiferling // International Monetary Fund : IMF Working Paper. – 2013 – Mar. – WP/13/63 [Електронний ресурс]. − Режим доступу: www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2013/wp1363.pdf
17. Про Стратегію розвитку системи управління державними фінансами : розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 774-р [Електронний ресурс]. − Режим доступу: zakon1.rada.gov.ua/laws/show/774-2013-%D1%80.