Welcome to site of Scientific Works of NDFI (demo).
Login | Register
THE ACADEMY
OF FINANCIAL
MANAGEMENT
.

№ 1/2015

№ 1/2015

Nauk. pr. NDFI 2015 (1): 74–86

BUDGET POLICY

ZATONATSKA Tetiana 1, KUZKIN Yevhen 2, STAVYTSKYI Andrii 3

1Taras Shevchenko National University of Kyiv, Research ID : http://www.researcherid.com/rid/I-1647-2018
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-9197-0560
2State Agency of Motor Roads of Ukraine
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-6790-8238
3Taras Shevchenko National University of Kyiv


Prospects and preconditions of fiscal decentralization in Ukraine at the present stage


One of the priorities of fiscal policy in Ukraine in 2015 is a comprehensive reform of regional and local government, whose main goal should be to ensure regional economic growth, increased financial independence and autonomy of the local budget expenditures, improving the efficiency of public funds. The main purpose of the article is to determine the real changes in the structure of expenditures on economic activity in 2015 in terms of the government's fiscal decentralization initiative. The paper analyzes the impact of the dynamics of expenditures on the development of basic sectors of the national economy, changes in the structure of expenditures on economic activity in Ukraine in recent years. Nowadays, such economic sectors as agriculture, construction, fuel and energy complex, transport have a high degree of depreciation that makes it impossible to drive economic growth. Considering the advantages and disadvantages of the proposed decentralization the articles provides guidelines and suggestions for improvement and acceleration of fiscal decentralization in Ukraine. The main content of the budget reform in the medium term is a decentralization of government management functions. It should provide the extension of local government possibilities to develop socio-economic transformation of regions; real increase of local budget revenues; improving the mechanism for calculating budget transfers and guarantee their exact implementation; coordination of priorities and actions of central and local authorities. The reform actions should also include public financing of socio-economic regional development.

Keywords:budget, decentralization, taxes, branches, incomes.

JEL: H60, H61, H77.


Zatonatska T. . Prospects and preconditions of fiscal decentralization in Ukraine at the present stage / T. . Zatonatska, Y. . Kuzkin, A. . STAVYTSKYI // Наукові праці НДФІ. - 2015. - № 1. - C. 74-86.

Article original in Ukrainian (pp. 74 - 86) DownloadDownloads :699
1. Barro R. Economic Growth in a Cross Section of Countries / R. Barro // Quarterly Journal of Economics. – 1991. – № 106. – P. 407–443 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.hec.unil.ch/ocadot/ECODEVdocs/barro-robert.pdf.
2. Бланкарт Ш. Державні фінанси в умовах демократії: вступ до фінансової науки : підручник / Ш. Бланкарт ; за наук. ред. та перед. В. М. Федосова ; пер. з нім.
С. І. Терещенко, О. О. Терещенка. – К. : Либідь, 2000. – 653 с.
3. Ставицький А. В. Економетричні дослідження ефективності державних витрат в Україні / А. В. Ставицький // Молодий вчений. – 2015. – № 2, ч. 3. – С. 74–78.
4. Ставицький А. В. Роль державних видатків у забезпеченні економічного зростання в Україні / А. В. Ставицький // Глобальні та національні проблеми економіки. – 2014. – № 2. – С. 1353–1359 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: global-national.in.ua/archive/2-2014/277.pdf.
5. Державна служба статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.ukrstat.gov.ua.
6. Інфографіка: фінансова децентралізація // Міністерство фінансів України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.minfin.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=409155&cat_id=397854.
7. Україна: перспективи розвитку. Консенсус-прогноз [Електронний ресурс]. – Режим доступу: me.kmu.gov.ua/file/link/234803/file/Concensus_2014_May_UKR.pdf.
8. Бочі А. Бюджетна децентралізація: реформа приречена на провал / А. Бочі // Апостроф [Електронний ресурс]. – Режим доступу: apostrophe.com.ua/article/economy/2014-09-15/byudjetna-detsentralzatsya-reforma-prirechena-na-proval/387.