Видається з 1996 р.
Ласкаво просимо на сайт збірника "Наукові праці НДФІ". Сайт знаходиться в режимі дослідної експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.

№ 2/2017

№ 2/2017

Nauk. pr. NDFI 2017 (2): 5–24
https://doi.org/10.33763/npndfi2017.02.005

ДЕРЖАВНІ ФІНАНСИ

ГАСАНОВ Сергій Станіславович1

1 ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-7454-0419


Фіскальні ризики та фіскальне таргетування в системі управління державними фінансами за умов інституціональної невизначеності


Розкрито вплив інституціональної невизначеності на особливості фіскальних ризиків у економіці квазіринкового типу. Введено поняття “фундаментальна інституціональна невизначеність”, яке характеризує критичний рівень, або таку глибину інституціональної невизначеності, коли одночасно спостерігаються як перманентні “провали”, або хронічні інституціональні “відмови” держави, так і особливі, відмінні від класичної ситуації, “провали” ринкових механізмів координації, а економічна система реально функціонує як квазіринкова. Економічна поведінка і держави, і суб’єктів господарювання в умовах фундаментальної інституціональної невизначеності втрачає ознаки раціональності. Політичні цикли перетворюються на визначальні фактори економічних коливань та фіскальних ризиків. Держава й національна економіка втрачають риси конституційно організованих й набувають реальних ознак олігархічно регульованих. Фундаментальна інституціональна невизначеність породжує трансакційні витрати особливого типу – “трансакційні витрати альтернативної координації”, необхідні для тимчасового утримання економічної системи від розпаду. Фіскальні ризики в широкому контексті трактуються як події або обставини, які можуть негативно вплинути на стан фіскальної системи (включаючи бюджетну, податкову та митну системи), стан і стійкість державних фінансів загалом. Фіскальне таргетування охоплює процеси консенсусного політичного й економічного обґрунтування, ухвалення й дотримання стратегічних пріоритетів, середньострокових обмежень і правил бюджетно-податкової політики з метою антициклічного фіскального регулювання, забезпечення стійкості державних фінансів, сприяння економічному зростанню. Фіскальне таргетування та управління фіскальними ризиками мають бути імплементовані в систему управління державними фінансами України.

Ключові слова:фундаментальна інституціональна невизначеність, фіскальні ризики, фіскальна система, трансакційні витрати альтернативної координації, пріоритети бюджетної політики, фіскальне таргетування.

JEL: D81, Н61, Н63.


Гасанов С. С. Фіскальні ризики та фіскальне таргетування в системі управління державними фінансами за умов інституціональної невизначеності / С. С. Гасанов // Наукові праці НДФІ. - 2017. - № 2. - C. 5-24.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 5 - 24) ЗавантажитиЗавантажень : 1411
1. Persson T., Tabellini G. Federal fiscal constitutions: risk sharing and redistribution. Journal of political Economy. 1996. Vol. 104, No. 5. P. 979–1009.
2. Cassard M., Folkerts-Landau D. Sovereign debt: Managing the risks. Finance and Development. 1997. Vol. 34, No. 4. Р. 12–15.
3. Mackenzie G. A., Stella P. Quasi-fiscal operations of public financial institutions. Washington: International Monetary Fund, 1996. 142 р.
4. Polackova H. Contingent Government Liabilities: A Hidden Risk for Fiscal Stability. The World Bank, 1998. 31 р.
5. Government at Risk: Contingent Liabilities and Fiscal Risk / ed. Polackova H., Schick A. The World Bank, 2002. 741 р.
6. Disclosing Fiscal Risks in the Post-Crisis World / Prep. by G. Everaert, M. Fouad, E. Martin, R. Velloso. Washington: International Monetary Fund, 2009. 13 р.
7. Fiscal risks: sources, disclosure, and management. Washington: International Monetary Fund, 2009. 52 р.
8. The State of the Public Finances: Outlook and Medium-Term Policies After the 2008 Crisis. Fiscal Affairs Department. Washington: International Monetary Fund, 2009. 51 р.
9. Фінансова система національної економіки: проблеми розвитку та управління змінами: у 3 т. / за заг. ред. Т. І. Єфименко. Київ: ДННУ “Акад. фін. управління”, 2012.
10. Інноваційні механізми стратегії фінансового управління / редкол.: Т. І. Єфименко (голова) та ін. Київ: ДННУ “Акад. фін. управління”, 2012.
11. Модернізація фінансової системи України в процесі євроінтеграції: у 2 т. / Т. І. Єфименко, С. С. Гасанов, В. П. Кудряшов та ін.; за ред. О. В. Шлапака, Т. І. Єфименко. Київ: ДННУ “Акад. фін. управління”, 2014.
12. Удосконалення управління державними фінансами та реформування податкової системи України / за ред. Т. І. Єфименко. Київ: ДННУ “Акад. фін. управління”, 2015.
13. Актуальні проблеми розвитку системи управління державними фінансами: євроінтеграційний контекст / за ред. Т. І. Єфименко. Київ: ДННУ “Акад. фін. управління”, 2016.
14. Ризики і загрози фінансовій безпеці сектору державних фінансів та шляхи їх подолання / О. С. Білоусова, В. І. Гаркавенко, А. І. Даниленко та ін. Київ: ДННУ “Акад. фін. управління”, 2013.
15. Розвиток державних фінансів України в умовах глобалізації: кол. моногр. / І. О. Луніна, О. О. Булана, Н. Б. Фролова та ін.; за ред. І. О. Луніної; ДУ “Ін-т екон. та прогнозув. НАН України”. Київ, 2014. 296 с.
16. Бюджетна система / за наук. ред. В. М. Федосова, С. І. Юрія. Київ: ЦУЛ; Тернопіль: Екон. думка, 2012. 871 с.
17. Скрипник А. В., Ліхтенштейн Л. А. Фінансові ризики в контексті пенсійної реформи. Фінанси України. 2007. № 2. С. 138–153.
18. Вітлінський В. В., Тимченко О. М.  Джерела і види податкових ризиків, їх взаємозв’язок. Фінанси України. 2007. № 3. С. 132–139.
19. Верченко П. І., Шатарська І. Ф. Дослідження інерційності українських цінних паперів за допомогою інструментарію ризикології. Фінанси України. 2007. № 7. С. 128–140.
20. Піскунова О. В. Аналіз та оцінка фінансових ризиків діяльності малих підприємств АПК. Фінанси України. 2007. № 8. С. 119–129.
21. Буковинський С. А., Гриценко А. А., Унковська Т. Є. Зростання корпоративного зов­нішнього боргу України: макроекономічні наслідки та ризики для економіки. Фінанси України. 2007. № 10. С. 3–18.
22. Гранатуров В. М., Ясенова І. Б. Податковий ризик держави: визначення та класифікація. Фінанси України. 2007. № 10. С. 86–95.
23. Долінська Є. Б., Долінський Л. Б. Оцінка ризику неплатежу в операціях фінансового лізингу з використанням теорії графів. Фінанси України. 2007. № 10. С. 121–128.
24. Скрипник А. В., Паянок Т. М. Фактори ризику виконання планових показників бюджету України. Фінанси України. 2008. № 6. С. 31–44.
25. Вовчак О. Д., Кеменяш І. Г. Податкові ризики в системі управління економічною безпекою підприємницьких структур України. Фінанси України. 2008. № 11. С. 41–46.
26. Фурман В. М. Ризики в інвестиційній та фінансовій діяльності страховика. Фінанси України. 2008. № 2. С. 107–114.
27. Федоcов В. М., Колот О. М. Управління державним боргом у контексті ризик-менеджменту. Фінанси України. 2008. № 3. С. 3–33.
28. Десятнюк О. М. Аксіологія ризикованості сфери оподаткування. Фінанси України. 2009. № 2. С. 51–59.
29. Десятнюк О. М. Концептуальні основи теорії ризиків у сфері оподаткування. Фінанси України. 2009. № 10. С. 107–115.
30. Диба М. І. Основні джерела фінансових ризиків. Фінанси України. 2009. № 5.
С. 101–111.
31. Ткаченко Н. В. Ризики діяльності страхових компаній: теоретичний аспект. Фінанси України. 2010. № 7. С. 84–92.
32. Богдан Т. П. Управління державним боргом і макрофінансові ризики в економіці України. Фінанси України. 2011. № 1. С. 13–22.
33. Богдан Т. П. Квазіфіскальні операції та їх роль у формуванні бюджетного дефіциту. Фінанси України. 2011. № 9. С. 3–17.
34. Флейчук М. І., Андрусів Р. Р. Ризикованість зовнішніх запозичень для посттрансформаційних економік. Фінанси України. 2011. № 11. С. 33–44.
35. Шелудько Н. М., Шкляр А. І. Валютні облігації внутрішньої державної позики: ризики та перспективи для України. Фінанси України. 2011. № 12. С. 21–29.
36. Даниленко А. І., Зимовець В. В. Теоретико-методологічні засади ідентифікації ризиків і загроз безпеці сектору державних фінансів. Фінанси України. 2012. № 10. С. 3–19.
37. Луніна І. О. Ризики державних фінансів України та шляхи їх мінімізації. Фінанси України. 2012. № 2. С. 4–15.
38. Чекіна В. Д. Введення податку на нерухомість в Україні: проблеми й ризики. Фінанси України. 2012. № 3. С. 38–44.
39. Соколовська А. М. Формування податкової політики в умовах невизначеності. Фінанси України. 2012. № 11. С. 44–51.
40. Лондар С. Л., Башко В. Й. Підходи до систематизації й контролю ризиків, пов’язаних із управлінням державним боргом в Україні. Фінанси України. 2012. № 6. С. 3–14.
41. Білорус О. Г., Гаврилюк О. В. Фінансова глобалізація: парадигмальні зрушення й ризики. Фінанси України. 2013. № 7. С. 7–17.
42. Мамишев А. В. Ризикоорієнтований підхід до виявлення аудиторами фінансових шахрайств і злочинів із відмивання грошей. Фінанси України. 2013. № 4. С. 80–88.
43. Сисоєва Т. П. Регулювання ринку іпотечних послуг у системі протидії банківським ризикам. Фінанси України. 2013. № 12. С. 53–59.
44. Елєрс Ґ. Управління державним боргом: завдання, цілі, учасники. Фінанси України. 2014. № 1. С. 7–21.
45. Бауманн Е. Планування й формування реалістичного та прозорого бюджету. Фінанси України. 2014. № 9. С. 7–20.
46. Чумакова І. Ю., Кравченко Ю. П. Проблеми формування системи внутрішнього фінансового моніторингу в контексті запобігання ризикам відмивання коштів. Фінанси України. 2014. № 2. С. 54–69.
47. Заворотній Р. І. Проблеми оцінки ризиковості емітентів на фінансових ринках. Фінанси України. 2014. № 6. С. 49–62.
48. Лупенко Ю. О., Фещенко В. В. Хеджування фінансових ризиків та сучасний ринок деривативів для підприємств аграрного сектору економіки. Фінанси України. 2014. № 11. С. 98–115.
49. Гасанов С. С., Кудряшов В. П., Балакін Р. Л. Зарубіжний досвід забезпечення прозорості операцій у фіскальній сфері та його використання в Україні. Фінанси України. 2015. № 11. С. 22–42.
50. Гасанов С. С., Іваницька О. М., Кощук Т. В. Напрями підвищення фінансової стабільності державних підприємств в Україні. Фінанси України. 2015. № 12. С. 48–62.
51. Любіч О. О., Бортніков Г. П., Дробязко А. О. Сигнали раннього попередження банківських криз. Фінанси України. 2015. № 7. С. 24–38.
52. Липчук В. В., Ковалів В. М. Фінансовий стрес як економічне явище. Фінанси України. 2015. № 3. С. 76–87.
53. Надрага В. І. Фінансові ризики розбудови пенсійної системи в Україні: демографічний аспект. Фінанси України. 2015. № 1. С. 79–86.
54. Матвійчук А. В., Стрельченко І. І. Використання системи випереджальних індикаторів для прогнозування негативних зрушень на фінансовому ринку України. Фінанси України. 2015. № 8. С. 74_87.
55. Богдан Т. П. Фіскальні правила як важлива складова прогресивних фіскальних інститутів. Фінанси України. 2016. № 4. С. 7–26.
56. Кудряшов В. П. Ризики виконання державного бюджету та механізми їх обмеження. Фінанси України. 2016. № 12. С. 59–76.
57. Невідомий В. І. Розвиток інституційної спроможності Рахункової палати України як незалежної державної аудиторської установи. Фінанси України. 2016. № 1. С. 116–125.
58. Богдан Т. П. Глобальні умови та внутрішні ризики функціонування валютно-фінансової сфери України. Фінанси України. 2017. № 1. С. 52–74.
59. Димніч О. В., Ланг С. Р. Концептуальні підходи до класифікації фінансових ризиків страхової організації. Фінанси України. 2017. № 2. С. 43–52.
60. Іваницька О. М., Кощук Т. В. Управління фіскальними ризиками, пов’язаними з діяльністю державних підприємств в Україні. Фінанси України. 2017. № 2. С. 64–80.
61. Бортніков Г. П., Любіч О. О. Гармонізація механізму управління ризиками банків із міжнародними стандартами. Фінанси України. 2017. № 3. С. 70–85.
62. Луніна І. О. Ризики довгострокової платоспроможності держави. Фінанси України. 2017. № 4. С. 7–21.
63. Іваницька О. М., Кощук Т. В. Передумови та напрями підвищення транспарентності фінансів державних підприємств України. Фінанси України. 2017. № 5. С. 24–38.
64. Гасанов С. С., Гаврилюк О. В. Обґрунтування можливостей мінімізації ризиків посткризового функціонування фінансового сектору. Наукові праці НДФІ. 2013. Вип. 3. С. 3–14.
65. Гасанов С. С., Кудряшов В. П. Обмеження дефіциту бюджету в умовах фіскальних ризиків. Наукові праці НДФІ. 2015. Вип. 3. С. 5–14.
66. Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI. URL: zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2456-17.
67. Стратегія реформування системи управління державними фінансами на 2017–2020 роки: затв. розпорядженням Кабінету Міністрів України від 08.02.2017 № 142-р. URL: www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=249797370.
68. Показники виконання бюджету України / Міністерство фінансів України. URL: www.minfin.gov.ua/news/view/pokaznyky-vykonannia-biudzhetu-ukrainy-rik?category=
bjudzhet&subcategory=bjudzhet-potochnogo-roku.
69. Інформація щодо розрахунків за борговими зобов’язаннями за 2016 рік / Державна казначейська служба України. URL: www.treasury.gov.ua/main/uk/publish/article/344748;jsessionid=448E0722811C23855CA256917F2EAF73.
70. Інформація про здійснені операції з управління державним боргом за січень – квітень 2017 року / Державна казначейська служба України. URL: www.treasury.gov.ua/main/uk/publish/article/365428.
71. Статистичні матеріали щодо державного та гарантованого державою боргу Украї­ни / Міністерство фінансів України. URL: www.minfin.gov.ua/news/view/statystychni-materialy-shchodo-derzhavnoho-ta-harantovanoho-derzhavoiu-borhu-ukrainy_2016?category=borg&subcategory=statistichna-informacija-schodo-borgu.