Видається з 1996 р.
Ласкаво просимо на сайт збірника "Наукові праці НДФІ". Сайт знаходиться в режимі дослідної експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.

№ 3/2017

№ 3/2017

Nauk. pr. NDFI 2017 (3): 5–20
https://doi.org/10.33763/npndfi2017.03.005

ДЕРЖАВНІ ФІНАНСИ

ГАСАНОВ Сергій Станіславович1

1 ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-7454-0419


Різноспрямовані впливи сектору державних корпорацій на стан державних фінансів в Україні


Розкрито різноспрямовані впливи сектору державних корпорацій на стан державних фінансів в Україні. Діяльність державних корпорацій впливає на формування доходів і здійснення видатків сектору загального державного управління, а тому може слугувати одним із чинників досягнення фіскальної стабільності або, навпаки, посилення розбалансованості державних фінансів. Проаналізовано прямий вплив державних корпорацій на стан державних фінансів за напрямами: сплата податків і зборів до державного бюджету, податкові пільги; відрахування частини чистого прибутку і дивідендів, нарахованих на державну частку, до державного бюджету; бюджетне фінансування корпорацій у зв’язку з їхньою збитковістю; надання кредитів під державні гарантії; накопичення корпораціями негарантованої державою кредиторської заборгованості. Слід оцінювати також фактичні та можливі втрати доходів (наприклад, недонадходження податків) і ймовірне збільшення видатків (зокрема, у разі здійснення державою платежів за гарантованими нею борговими зобов’язаннями) у зв’язку з неефективною фінансовою діяльністю державних корпорацій. Останні можуть справляти і непрямий вплив на стан державних фінансів, здійснюючи квазіфіскальні операції. Імплементація міжнародних стандартів корпоративного управління та керівних принципів з корпоративного управління для підприємств із державною участю у національну практику сприятиме підвищенню рівня прозорості фінансів державних корпорацій у загальному контексті цілей реформування державного сектору, системи управління державними фінансами з метою забезпечення їхньої стійкості у середньо- та довгостроковому періодах.

Ключові слова:державні корпорації, державні фінанси, сектор загального державного управління, квазіфіскальні операції, фіскальні ризики

JEL: G34, H32, H64, L32


Гасанов С. С. Різноспрямовані впливи сектору державних корпорацій на стан державних фінансів в Україні / С. С. Гасанов // Наукові праці НДФІ. - 2017. - № 3. - C. 5-20.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 5 - 20) ЗавантажитиЗавантажень : 889
1. G20/OECD Principles of Corporate Governance / OECD. 2015. 30 Nov. URL: dx.doi.org/10.1787/9789264236882-en.
2. OECD Guidelines on Corporate Governance of State-Owned Enterprises / OECD. 2015. 19 Nov. URL: dx.doi.org/10.1787/9789264244160-en.
3. Про схвалення Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017–2020 роки : розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.02.2017 № 142-р. URL: zakon5.rada.gov.ua/laws/show/142-2017-%D1%80.
4. Про затвердження плану заходів з реалізації Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017–2020 роки : розпорядження Кабінету Міністрів України від 24.05.2017 № 415-р. URL: zakon3.rada.gov.ua/laws/show/ru/415-2017-%D1%80.
5. Government at a Glance 2017 / OECD. 2017. 17 July. URL: dx.doi.org/10.1787/gov_glance-2017-en.
6. The State of Public Finances 2015: Strategies for Budgetary Consolidation and Reform in OECD Countries / OECD. 2015. 6 Nov. URL: dx.doi.org/10.1787/9789264244290-en.
7. Multi-level Governance Reforms: Overview of OECD Country Experiences / OECD. 2017. 15 May. URL: dx.doi.org/10.1787/9789264272866-en.
8. State-Owned Enterprises in the EU: Lessons Learnt and Ways Forward in a Post-Crisis Context. European Economy. European Commission Institutional Paper / Directorate-General for Economic and Financial Affairs. Publications Office. 2016. No. 031. July. 100 p. URL: knjiznica.sabor.hr/pdf/E_publikacije/State-owned%20enterprises%20in%20the%20EU.pdf.
9. Lau E., Lonti Z., Schultz R. Challenges in the Measurement of Public Sector Productivity in OECD Countries. International Productivity Monitor. 2017. No. 32. P. 180–195. URL: www.csls.ca/ipm/32/lau.pdf.
10. Dunleavy P. Public Sector Productivity – Measurement Challenges, Performance Information and Prospects for Improvement. The London School of Economics and Political Science Conference Paper. 2016. November. URL: www.researchgate.net/publication/312595136_Public_Sector_Productivity_-_Measurement_Challenges_Performance_Information_and_Prospects_for_Improvement.
11. Гасанов С. С., Іваницька О. М., Кощук Т. В. Напрями підвищення фінансової стабільності державних підприємств в Україні. Фінанси України. 2015. № 12. С. 48–62.
12. Гасанов С. С., Кудряшов В. П., Балакін Р. Л. Зарубіжний досвід забезпечення прозорості операцій у фіскальній сфері та його використання в Україні. Фінанси Ук­раїни. 2015. № 11. С. 22–42.
13. Башко В. Й. Сутність квазіфіскальних операцій, їх види та наслідки (на прикладі НАК “Нафтогаз України”). Фінанси України. 2014. № 10. С. 87–96.
14. Башко В. Й. Державні гарантії: ризики фіскальної розбалансованості. Економіка і прогнозування. 2016. № 3. С. 29–42.
15. Звіт про результати дослідження державної підтримки суб’єктів господарювання в Україні / Х. Хьоцлер, Е. Лібанова, Т. Єфименко та ін. 2015. 211 с. URL: eupublicprocurement. org. ua/wp-content/uploads/2015/04/STATE-SUPPORT-STUDY_UKR_20.
16. Кравченко М. О. Проблеми і напрями підвищення ефективності діяльності підприємств державного сектору економіки України. Економічний вісник Національного технічного університету України “Київський політехнічний інститут”. 2015. № 12. С. 51–57.
17. Перший етап модернізації економіки України: досвід та проблеми / О. М. Алимов, О. І. Амоша та ін. ; за заг. ред. В. І. Ляшенка ; ІЕП НАН України, КПУ. Запоріжжя : КПУ, 2014. 798 с.
18. The Fiscal Transparency Code. URL: blog-pfm.imf.org/files/ft-code.pdf.
19. Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI. URL: zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2456-17.
20. Реформа державних корпорацій: статус та пропозиції. Презентаційні матеріали Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 18.11.2015. URL: reforms.in.ua/sites/default/files/upload/docs/_soe_reform_for_kabmin_ukr.pdf.
21. Про затвердження Огляду 30 підприємств державного сектору економіки з найбільшими фіскальними ризиками : наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України і Міністерства фінансів України від 17.06.2016 № 609/565. URL: search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/ME150704.html.
22. Річний звіт НАК “Нафтогаз України” за 2016 рік. URL: www.naftogaz.com/files/Zvity/Anual_report_ukr_170608.pdf.
23. Іваницька О. М., Кощук Т. В. Управління фіскальними ризиками, пов’язаними з діяльністю державних підприємств в Україні. Фінанси України. 2017. № 2. С. 64–80.
24. Деякі питання управління державними унітарними підприємствами та господарськими товариствами, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі : постанова Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 142. URL: zakon4.rada.gov.ua/laws/show/142-2017-%D0%BF/paran25#n25.
25. 100 найбільших держпідприємств України (2013 р. та 9 місяців 2014 р.). URL: www.me.gov.ua/Documents/List?lang=uk-UA&id=40a27e1b-8234-43d3-a37f-c4c752729fca&tag=FinansovaZvitnistPidprimstv.
26. Financial Soundness Indicators: Compilation Guide. Washington, D.C. : International Monetary Fund, 2006. 290 p. URL: www.imf.org/external/pubs/ft/fsi/guide/2006/pdf/fsiFT.pdf.