Видається з 1996 р.
Ласкаво просимо на сайт збірника "Наукові праці НДФІ". Сайт знаходиться в режимі дослідної експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.

№ 1/2017

№ 1/2017

Nauk. pr. NDFI 2017 (1): 41–52
https://doi.org/10.33763/npndfi2017.01.041

ДЕРЖАВНІ ФІНАНСИ

ГАСАНОВ Сергій Станіславович1

1 ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-7454-0419


Структурні реформи в умовах інституціональної невизначеності та фінансової нестабільності


У політекономічному контексті структурні зміни економіки – це насамперед її структурно-інституціональні зміни. Однакові за сутністю структурні реформи в певних країнах завершуються успіхом, а в інших перетворюються на тривалий процес імітації. Необхідними умовами успіху таких реформ в України є подолання інституціональної невизначеності та фінансової нестабільності. Інституціональні зміни в структурі економічної діяльності дедалі більше пов’язуються не з конфліктом, а з компромісом економічних інтересів, фактором довіри між суб’єктами господарювання, а також їхніх відносин із державою, дотриманням прав власності. Зростання розвинутих економік великою мірою забезпечується за рахунок державної підтримки інновацій та структурних реформ, які сприяють раціональному використанню державних видатків, досягненню синергетичного ефекту від креативних комбінацій фінансових, матеріальних й інтелектуальних ресурсів. Тривала стагнація, економічні коливання і шоки української економіки є наслідками хронічної інституціональної неспроможності держави забезпечити економічну свободу, конкурентний господарський порядок, захист прав власності, прав людини. Нині спостерігається тенденція своєрідної “нової приватизації держави” та використання її інструментів для експлуатації приватного сектору. Треба якнайскоріше перейти до розгалуженої інституціональної мережі стійких зв’язків і правил, що цементують економічну систему і формують інституційний каркас її стійкості, надають їй дедалі більшої визначеності та відносної передбачуваності. Саме в цьому, на наш погляд, полягає місія структурної політики в сучасних транзитивних умовах, котра за своєю сутністю є переважно структурно-інституціо­нальною, а не тільки і не стільки структурно-секторальною, структурно-регіональною або структурно-функціональною, як це характерно для “нормалізованої”, “унормованої” та “стандартизованої” ринкової економіки. За наявності інституціональної невизначеності та конфлікту механізмів ринкової координації з механізмами олігархічно-групового контролю державної влади існує загроза втягування структурних реформ у кругообіг централізованих рішень і заходів, спрямованих на реалізацію специфічних групових інтересів неформальних центрів політичної та економічної влади.

Ключові слова:структурні реформи, структурна політика, інституціо­нальна невизначеність, фінансова нестабільність.

JEL: A10, D80, E02, E61, H10, P26, P35.


Гасанов С. С. Структурні реформи в умовах інституціональної невизначеності та фінансової нестабільності / С. С. Гасанов // Наукові праці НДФІ. - 2017. - № 1. - C. 41-52.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 41 - 52) ЗавантажитиЗавантажень : 977
1. Economic Policy Reforms 2016: Going for Growth Interim Report. Paris: OECD Publishing, 2016. P. 121–147.
2. Causa O., Hermansen M., Ruiz N. The Distributional Impact of Structural Reforms. OECD Economics Department Working Papers. 2016. No. 1342. 60 p.
3. Structural Reforms and Macroeconomic Performance: Initial Considerations for the Fund / International Monetary Fund. Washington, D.C. 2015. November. 62 p.
4. Staff Note for the G20: A Guiding Framework for Structural Reforms / International Monetary Fund. Washington, D.C. 2016. April. 14 p.
5. Dabla-Norris E., Ho G., Kyobe A. Structural Reforms and Productivity Growth in Emerging Market and Developing Economies. IMF Working Paper. 2016. WP/16/15. 35 p. doi.org/10.5089/9781498306560.001
6. Bordon A., Ebeke C., Shiron K. When Do Structural Reforms Work? On the Role of the Business Cycle and Macroeconomic Policies. IMF Working Paper. 2016. WP/16/62. 27 р. doi.org/10.5089/9781513589923.001
7. Varga J., Roeger W., Veld J. Growth Effects of Structural Reforms in Southern Europe: The case of Greece, Italy, Spain and Portugal. European Economy. Economic Papers. Brussels: European Commission DG ECFIN, 2013. December. No. 511. 33 р.
8. Gruner H. P. The Political Economy of Structural Reform and Fiscal Consolidation Revisited. European Economy. Economic Papers. Brussels: European Commission DG ECFIN, 2013. No. 487. April. 54 р.
9. Knight F. Risk, Uncertainty and Profit. Boston; New York, 1921. 381 p.
10. Alchian А. Uncertainty, Evolution, and Economic Theory. The Journal of Political Economy. 1950. Vol. 58, No. 3. Р. 211–221. doi.org/10.1086/256940
11. Alchian А. A., Demsetz Н. Production, Information Costs, and Economic Organization. The American Economic Review. 1972. Vol. 62, No. 5. Р. 777–795.
12. Filho F., Conceição О. The Concept of Uncertainty in Post Keynesian Theory and in Institutional Economics. Journal of Economic Issues. 2005. Vol. 39, No. 3. Р. 579–594.
13. Andrews M. The Limits of Institutional Reform in Development. Changing Rules for Realistic Solutions. Cambridge; New York: Cambridge University Press, 2013. 254 р. doi.org/10.1017/CBO9781139060974
14. Bonfiglioli A., Gancia G. Economic uncertainty and structural reforms. Universitat Pompeu Fabra, Department of Economics and Business, Barcelonа. Economics Working Paper Series. Working Paper. 2016. No. 1494. July. 49 p.
15. Minsky H. Stabilizing an Unstable Economy. McGraw-Hill, 2008. 432 р.
16. Модернізація фінансової системи України в процесі євроінтеграції: у 2 т. / Т. І. Єфименко, С. С. Гасанов, В. П. Кудряшов та ін.; за ред. О. В. Шлапака, Т. І. Єфименко. Київ: ДННУ “Акад. фін. управління”, 2014.
17. Фінансова система національної економіки: проблеми розвитку та управління змінами: у 3 т. / за заг. ред. Т. І. Єфименко. Київ: ДННУ “Акад. фін. управління”, 2012.
18. Фінансова система України: взаємодія корпоративного та державного секторів / Т. І. Єфименко, І. О. Лютий, С. С. Гасанов та ін. Київ: ДННУ “Акад. фін. управління”, 2012. 244 с.
19. Удосконалення управління державними фінансами та реформування податкової системи України / за ред. Т. І. Єфименко. Київ: ДННУ “Акад. фін. управління”, 2015. 446 с.
20. Фінансова глобалізація і євроінтеграція / за ред. О. Г. Білоруса, Т. І. Єфименко; ДННУ “Акад. фін. управління”. Київ, 2015. 496 с.
21. Єфименко Т. І. Податки в інституційній системі сучасної економіки; НАН Украї­ни, Ін-т екон. та прогнозув. Київ, 2011. 688 с.
22. Єфименко Т. І. Фіскальний простір антикризового регулювання. Київ: ДННУ “Акад. фін. управління”, 2012. 332 с.
23. Єфименко Т. І., Гасанов С. С., Кудряшов В. П. Фіскальна консолідація в контексті антикризового регулювання. Фінанси України. 2013. № 2. С. 7–20.
24. Гасанов С. С., Кудряшов В. П., Балакін Р. Л. Досвід ЄС з антикризового управління державними фінансами та його використання в Україні. Фінанси України. 2014. № 7. С. 17–30.
25. Hodgson G. M. Economics and Institutions: A Manifesto for a Modern Institutional Economics. Cambridge and University of Pennsylvania Press, Philadelphia: Polity Press, 1988. 264 р. doi.org/10.9783/9781512816952
26. Lawson A. Uncertainty and Economic Analysis. Economic Journal. 1985. Vol. 95. P. 909–927.doi.org/10.2307/2233256
27. David P. A. Clio and Economics of QWERTY. American Economic Review. 1985. Vol. 75, No. 2. P. 332–337.
28. Mises L. Human Action: A Treaties on Economics. Auburn: Ludwig von Mises Institute, 2010. 912 р.
29. Hayek F. Law, Legislation and Liberty. A new statement of the liberal principles of justice and political economy. Routledge; London; New York, 2013. 557 p. doi.org/10.4324/9781315887685
30. Eucken W. The Foundations of Economics. History and Theory of Economic Reality. London; Edinburgh; Glasgow: William Hodge and Co, 1950. 358 p.
31. Rothbard M. Power and Market: Government and the Economy. 4th ed. Auburn: Ludwig von Mises Institute, 2006. 331 р.
32. Weber M. Economy and Society. Berkeley; Los Angeles; London: University of California Press, 1978. 1712 р.